انواع مدل های کسب و کار
گردآوری و تدوین :محمدمهدی محمدی
مدل های کسب و کار چیست؟
اولین قدم در ایجاد هر تجارتی ،انتخاب سنجیده مدل های کسب و کار مطابق با آن است .مدل های کسب و کار یک
ساختار مفهومی برای پشتیبانی از محصول یا شرکت هستند .در واقع کلیه فرآیندها و خطمشیهای کاری که یک
شرکت برای رسیدن به اهدافش اتخاذ و دنبال میکند ،بخشی از یک مدل کسبوکار است.
بنا بر گفته پیتر دراکر ،مدل های کسب و کار باید قابلیت این را داشته باشند به خوبی پاسخ دهند که مشتری مورد نظر کیست و
شرکت چه ارزشی ،چگونه و با چه هزینههایی میتواند برای او ایجاد کند.
به زبان سادهتر مدل های کسب و کار توضیح میدهند که یک شرکت چرا و با چه هدفی ایجاد شده و قابلیت این را دارد که چه
ارزشی را و چگونه برای مشتری ایجاد کند .استفاده گسترده از مدلهای تجاری با ظهور رایانههای شخصی شکل گرفت؛ به دلیل
اینکه این اجازه را به افراد میداد که مدلهای مختلف یک کسبوکار را ایجاد و آزمایش کنند .تا قبل از شکلگیری رایانهها،
کسبوکارها به طور تصادفی و بدون آزمایش قبلی ایجاد میشدند.
مدل کسب و کار عبارت از کلیاتی در مورد انتخاب مشتریان ،انجام وظایف و برون سپاری ،ترکیب منابع ،رفتن به بازار ،ایجاد
مطلوبیت برای مشتریان و تسخیر سود است .در تعریفی دیگر مدل کسب و کار منطق سیستم کسب و کار در ایجاد ارزش است که
پشت سر فرآیندهای واقعی شرکت قرار می گیرد .برخی دیگر مدل کسب و کا ر را شبکه ای از شرکتها که هدف آنان ایجاد ارزش از
طریق استقرار فرصتهای فناوری است می دانند که به دلیل تفاوت آنها در موارد فنی ،کاربر ،سازمان و نیازمندی های مالی باید با
یکدیگر تطبیق وموازنه پیدا کنند .مدل های کسب و کار موفق ،با ایجاد منطق های ابتکاری ،قابلیتهای فنی را با ارزشهای واقعی
اقتصادی مرتبط می نمایند .مدل کسب و کار را منعکس کننده فرضیه مدیریت در مورد آنچه مشتریان می خواهند ،چگونه آنها آن
گردآوری و تدوین :محمدمهدی محمدی
1
را می خواهند و چگونه یک شرکت می تواند به بهترین نحو این نیاز ها را برآورده کند و برای ارائه ی آن چه پرداختی باید انجام
دهند.
مدل کسب و کار در اصل ،معماری شرکت و شبکه همکارانی است که در ایجاد ارزش ،بازاریابی و تحویل این ارزش ،سرمایه گذاری
ها و تولید در آمد و سود با شرکت همکاری می کنند.
برای اینکه بهتر تعریفمان را ارائه دهیم بهتر است مدل را نیز تعریف کنیم
تعریف مدل چیست؟
یک توضیح نمایش ساده از یک واقعیت یا فرآینده پیچیده را ،مدل می نامند .در واقع مدل کسب و کار نیز یک واقعیت مهم را به
طور ساده بیان می کند و فرایند های پیچیده سازمان را شرح می دهد.
تعریف کسب و کار و تجارت چیست؟
به کلیه فعالیت هایی که شرکت به منظور تولید و فروش کاالها و خدمات انجام می دهد ،کسب و کار گفته می شود .این فعالیت ها
به موارد تجاری منحصر نشده و موارد دیگری چون :ارتباط با مشتری و مدیریت منابع انسانی ،تولید و تدارکات را نیز در برمی
گیرد .فعالیت و تالش در جهت تولید و تهیه کاال و یا سرویس در حوزه های مالی ،صنعتی و تجاری را کسب و کار گویند.به انجام
فعالیت هایی چون خرید و فروش کاالها و خدمات ،چه در حوزه کسب و کار و چه در حوزه مصرف کننده ،تجارت گفته می شود.
فعالیت های بازاریابی و سرویس های پس از فروش ،مثال هایی از تجارت محسوب می شوند .تجارت ،زیر مجموعه تفکیک ناپذیری
از کسب و کار محسوب می شود.
بخشهای کلی یک مدل کسبوکار
هر چیزی که مربوط به طراحی و شناخت مدل است.
هر چیزی که مربوط به پروسه فروش محصول (پیدا کردن مشتری تا توزیع محصول) است.
هر چیزی که مربوط به نحوه پرداخت مشتری و نحوه کسب سود و درآمد است.
گردآوری و تدوین :محمدمهدی محمدی
2
برخی از مدل های کسب و کار
با توجه به کسبوکارهای متفاوت ،مدل های کسب و کار طراحی میشوند .هر مدلی با توجه به نحوه ارتباط با مشتری ،فروش،
کسب درآمد و… متفاوت است .در بیشتر مواقع برای راهاندازی و شروع کسبوکار به طراحی و ایجاد مدلی جدید نیاز نیست و
میتوان از مدل های کسب و کار موجود استفاده کرد؛ چون مدلهای موجود نمونه موفقی برای کسبوکارهای مشابه هستند.
در زیر برخی از این مدلها را نام برده و به اختصار توضیح داده میشوند.
. ۱مدل تولیدکننده)(Manufacturer
در این نوع از مدل های کسب و کار ،تولیدکنندگان محصوالت اولیه را از مواد اولیه تهیه میکنند و آنها را به دو صورت به فروش
می رسانند؛ یا به طور مستقیم به خود مشتریان و یا به طور غیر مستقیم به کمک واسطهها میفروشند .از فورد و جنرال الکتریک
میتوان به عنوان مثالی برای این مدل یاد کرد.
. ۲مدل توزیعکنندگی)(Distributor
این مدل تولیدکننده را به خریدار وصل میکند .خریداران ممکن است عموم مردم یا خردهفروشان باشند.
. ۳مدل خردهفروشی)(Retailer
در این مدل ،خردهفروش پس از خرید محصوالت ،آن را برای فروش در اختیار همه میگذارد ،مثل آمازون و والمارت که
بزرگترین خردهفروشی دنیاست.
. ۴مدل اعطای حق امتیاز)(Franchise
حق امتیاز مدل های کسب و کار میتواند برای تولیدکننده ،توزیعکننده یا خردهفروش باشد .حق امتیاز دادن به این صورت است
که یک تجارت دستورالعمل راهاندازی کسبوکار موفق خودش را در ازای مبلغی به دیگری میفروشد .استفاده از این مدل در
صنعت رستورانداری رواج دارد .مثال :مک دونالد و پیتزا هات
گردآوری و تدوین :محمدمهدی محمدی
3
. ۵مدل آجر و مالت)(Brick-and-mortar
این مدل ،یک الگوی تجاری سنتی است که در آن خردهفروشان ،عمدهفروشان و تولیدکنندگان در یک دفتر ،مغازه یا فروشگاهی به
صورت چهرهبهچهره با مشتریان خود سروکار دارند و به فروش محصوالت میپردازند .منظور از اسمگذاری این مدل ،اشاره به مفهوم
فیزیکی فروشگاه است.
. ۶مدل تجارت الکترونیک)(Ecommerce
الگوی تجارت الکترونیکی ،مدل سنتی تجارت آجر و مالت است .کسبوکاری که از این مدل استفاده میکند ،بر فروش محصوالت
با ایجاد فروشگاه مجازی تمرکز دارد .در این مدل با استفاده از اصول دیجیتال مارکتینگ میتوان فروش بیشتری داشت و به سود
مورد نظر دست پیدا کرد؛ پس نباید از بهرهمندی از مشاوره دیجیتال مارکتینگ غافل شد.
. ۷مدل آجر و کلیک)(Bricks-and-clicks
این مدل ،ترکیبی از دو مدل باال است و کاربرد بسیار زیادی دارد .شرکتی که هم حضور آنالین و هم آفالین داشته باشد ،به
مشتریان این امکان را میدهد؛ که در حالی که می توانند سفارششان را بصورت آنالین انجام دهند ،کاالهایی را از فروشگاهها
خریداری کنند .این مدل این اختیار را فراهم میکند که مشتریانی که به فروشگاهها دور هستند به راحتی به طور آنالین محصول
دلخواه را خریداری کنند .مثال :اکثر شرکتهای تولیدکننده پوشاک
. ۸مدل نیکل و دیم)(Nickel-and-dime
در این مدل ،کاالیی که برای مشتریان ارائه میشود ،بسیار مقرون به صرفه بوده و تاکید آن بر کم کردن هزینهها تا حد ممکن و
ارائه محصول با نازلترین قیمت نسبت به رقبا است .در این مدل برای هر خدمت اضافی که انجام میشود ،مبلغ مشخصی باید
پرداخت شود .مثال :کلیه شرکتهای هواپیمایی کمهزینه
. ۹مدل اشتراکی)(Subscription
اگر هزینههای خرید مشتری زیاد باشد ،این مدل تجاری میتواند مناسبترین گزینه باشد .مدل های کسب و کار اشتراکی این
امکان را میدهد تا مشتریان بیشتر از یک قرارداد نگه داشته و از طریق خریدهای مکرر وفادار شوند .در این مدل مشتریان
میتوانند با ثبتنام و یا خرید اشتراکهای متفاوت مثال ماهانه یا ساالنه به خدمات ارائه شده دست پیدا کنند .مثال :سایت
نتفلیکس
گردآوری و تدوین :محمدمهدی محمدی
4
. ۱۰مدل تبلیغاتی)(Advertisement
اصول این مدل بر تولید محتوا در فضای اینترنت استوار است .با افزایش تقاضا برای محصوالت و خدمات رایگان در اینترنت ،مدل
های کسب و کار تبلیغاتی روزبهروز بیشتر رشد میکنند .این دسته از مدلها نزد ناشران رسانهای مانند یوتیوب محبوب هستند .در
این مدل اطالعات به صورت رایگان ارائه میشود اما همراه با تبلیغات است که هزینه آن توسط حامیان مالی مشخصشده پرداخت
میشود.
. ۱۱مدل بازارهای آنالین)(Online Marketplace
بازارهای آنالین فروشندگان مختلف را در یک پلتفرم جمع میکنند؛ تا با یکدیگر به رقابت بپردازند و همان محصول و خدمات را با
قیمت های رقابتی ارائه دهند .این بازار نام تجاری خود را بر روی موارد مختلفی (مانند تحویل رایگان یا به موقع درب منزل و …)
بنا میکند و از هر فروش انجامشده بر روی سکوی خود ،سود کمیسیون میگیرد .در این مدل ،بازارها راهی هستند برای ارتباط
بهتر با فروشندگان .مثال :آمازون
. ۱۲مدل دراپشیپینگ)(Dropshipping
دراپشیپینگ نوعی الگوی تجارت الکترونیکی است که در آن هیچ کاالیی موجودی ندارد بلکه صرفا یک فروشگاه است ،بدین
صورت که کاالی واقعی توسط فروشندگان شریک ارائه میشود و فروشگاه به محض دریافت سفارش از مشتری نهایی ،سفارش را
دریافت میکند .این فروشندگان شریک سپس محصوالت را مستقیماً به مشتری تحویل میدهند .در واقع در اینجا فروشگاه فقط
وظیفه سفارشگیری و فروش را به عهده دارد.
. ۱۳مدل منبعیابی گروهی)(Crowdsourcing
مدل تجاری منبعیابی گروهی باعث میشود تا کاربران به ایجاد ارزش ارائه شده کمک کنند .مثال یک شرکت در شرایط خاصی که
تالش میکند مشکلی را حل کند ،از افراد کمک میخواهد که برای آن راهحل مناسبی پیدا کنند و به شرکت بدهند .البته باید
جایزه ای هم در نظر گرفته شود که افراد به همکاری ترغیب شوند .این مدل تجاری غالباً با سایر مدل های کسب و کار و درآمد
ترکیب میشود تا یک راهحل نهایی برای کاربر ارائه دهد .مثالCuusoo
گردآوری و تدوین :محمدمهدی محمدی
5
. ۱۴مدل دسترسی باال)(High Touch
این مدل یکی از تعامل های انسانی است .در اینجا رابطه بین فروشنده و مشتری تأثیر بسزایی در کل درآمدهای شرکت دارد.
کسب وکارهایی که دارای این مدل تجاری هستند با اعتماد و اعتباری که از مشتریان خود میگیرند سودآوری میکنند .مثال:
سالنهای آرایشی و شرکتهای مشاوره
. ۱۵مدل دسترسی اندک)(Low Touch
برعکس مدل باال ،این مدل نیاز به حداقل کمک یا مداخله انسانی در پروسه فروش محصول یا خدمات دارد .وقتی یک شرکت
مجبور نباشد یک نیروی فروش عظیم را حفظ کند ،هزینههایش کاهش مییابد ،هرچند که چنین شرکتهایی برای کاهش بیشتر
مداخالت انسانی در عین بهبود تجربه مشتری در همان زمان ،بر بهبود فناوری مورد استفاده تمرکز میکنند .مثال :آیکیا
. ۱۶مدل فریمیوم)(Freemium
در این مدل شرکت سطحی از محصول یا خدمت را به صورت رایگان در اختیار مشتریان قرار میدهد و اگر مشتری خواهان سطح
پیشرفتهتر آن باشد ،باید مبلغی را پرداخت کند .مثال :لینکدین
در آخر اینکه این نکته نباید فراموش شود که استفاده از یکی از مدلها مرسوم نیست و ترکیب آنها پیشنهاد میشود؛ چون هر
تجارتی ممکن است نیازها و اهداف متعددی داشته باشد و خواستار ایجاد ارزشی متفاوت برای ذینفعانش باشد؛ مانند بسیاری از
کسبوکارها که یک خرده فروش با آجر و کلیک کوچک یا تولیدکننده مبتنی بر اشتراک لمسی باال باشد.
گردآوری و تدوین :محمدمهدی محمدی
6
مدل های دیگر کسب و کار از دیدگاه الکساندر استروالدر
طبق تعریف استروالدر ،مدل کسب و کار یک ابزاری مفهومی است که شامل مجموعهای از عناصر و ارتباط آنها بوده و نحوه
درآمد زایی یک کسب و کار را نشان میدهد .مدل کسب و کار توصیف میکند که چطور ارزشی را با قیمتی مناسب به
مشتریان خود ارائه میدهید.
گردآوری و تدوین :محمدمهدی محمدی
7
انواع مدل کسب و کار از دیدگاه الکساندر استروالدر
۱مدل کسبوکار تفکیکی)(UnBundling Business Models
این مدل کسب و کار کمی سازمانی و بزرگ است و شاید برای یک کسب و کار نوپا خیلی کاربردی نباشد ،با این حال سعی کردیم
در این پست به تشریح این مدل کسب و کار نیز بپردازیم.
این مدل اولین بار توسط دکتر جان هگل و مارک سینگر وارد ادبیات کسبوکار شد و مفهوم آن بر اساس این دیدگاه است که
کسبوکارها در سه دسته کامال متفاوت به شرح زیر قرار میگیرند:
.1کسبوکارهای مبتنی بر ارتباط با مشتری :این جایی است که شما در حال جستجو و یافتن مشتریان هستید و
تالش میکنید که با مشتریانتان ارتباط برقرار کنید یا رابطه فعلی خود را با آنها تقویت نمایید.
گردآوری و تدوین :محمدمهدی محمدی
8
.2کسبوکارهای مبتنی بر نوآوری محصول :نقش این بخش ،طراحی و توسعه محصوالت و یا خدمات جدید و جذابی
است که شما را از سایر رقبا متمایز میکند.
.3کسبوکارهای مبتنی بر برتری عملیاتی (زیرساختی ):این بخش مسئول ساختن و مدیریت یک پلتفرم برای
مواقعی است که حجم کارهای تکراری زیاد میشود.
هرکدام از این کسب وکارها اصول و الزامات اقتصادی ،رقابتی و فرهنگی خاص خود را دارند .پدیدآورندگان این مدل کسب و کار
میگویند که شرکتها باید این سه نوع کسبوکار را از یکدیگر تمییز داده و تنها بر یکی از آنها متمرکز شوند؛ البته این امکان
وجود دارد که هر سه نوع این کسبوکارها باهم در یک شرکت وجود داشته باشند ،اما به منظور اجتناب از تعارضات ،ایدهآلترین
راه این است که کسبوکار را به شرکتهای مستقل از یکدیگر “تفکیک” کرد .دلیل اینکه این مدل کسب و کار ،تفکیکی نامیده
میشود نیز همین است.
مثالهای مدل کسب و کار تفکیکی را میتوان در صنایع زیر دید:
صنعت مخابرات (شرکت ارتباطات سیار ایران)
صنعت بانکداری خصوصی
گردآوری و تدوین :محمدمهدی محمدی
9
۲مدل کسب و کار دنباله دار)(Long tail
مدل کسبوکار دنباله دار براساس فروش کمِ تعداد زیاد و متنوعی از محصوالت است .به عبارت دیگر تمرکز این نوع از مدلهای
کسبوکار بر روی عرضه تعداد زیادی از محصوالت با مخاطب خاص و محدود به جای فروش تعداد کمی از محصوالت با حجم
فروش باال است.
کریس اندرسون معرفی کننده این مدل کسبوکار اعتقاد دارد که فروش تعداد متنوعی از کاالها ولی با حجم فروش پایینتر به
جای فروش یک کاال با حجم فروش باال میتواند مزایای زیادی مانند هزینههای انبارداری پایین و توانمند شدن سازمان در ارائه
محصوالت و خدمات متنوع و ایجاد پلتفرمهای نیرومند برای عرضه آسان محصوالت به مخاطبان خاص و محدود را داشته باشد.
عرضه تعداد متنوعی از کاالها به مخاطبان خاص در مواردی حتی امکان دارد از مدل سنتی کسبوکار یعنی فروش تنها یک کاال
ولی با تعداد فروش باال ،سودآورتر باشد.
با توجه به اینکه رویکرد این مدل براساس انباشتگی درآمدهای کوچک حاصل از فروش تعداد زیادی از اقالم است ،برای کسب و
کارهای از این نوع ،ریسک خروج یک کاال بهدلیل عدم استقبال مشتریان بسیار پایین خواهد بود چرا که درصد کمی از فروش کل،
سهم یک کاال است و به همین خاطر نمیتواند چالش یا تهدید بزرگی برای کسب و کار به حساب بیاید.
گردآوری و تدوین :محمدمهدی محمدی
10
به عنوان مثال میتوانید برای این مدل ،فروشگاه دیجیکاال یا بامیلو را در نظر بگیرید .با توجه به اینکه در این دو وبسیات تنوع
مهمترین فاکتور است ،ممکن است یک کاالی جزیی که فروشِ کمی دارد در این وبسایتها وجود داشته باشد ،اما مجموع فروش
اقالمِ کمفروش ممکن است به اندازه مدل سنتی سودآور باشد.
-۳مدل کسبوکار پلتفرمهای چندوجهی)(Multi Sided Platforms
مدل کسبوکار پلتفرمهای چند وجهی یکی از پرکاربردترین مدلهاست .این الگو دو یا چند گروه مجزا و در عین حال به هم
وابسته از مشتریان را در زنجیره کسب و کار بههم متصل میکند.
در پلتفرمهای چندوجهی ،وجودِ یک گروه از مشتریان به وجود گروهِ دیگر بستگی دارد و چنین پلتفرمهایی تنها در صورتی برای
یک گروه از مشتریان ارزشمند است که سایر گروههای مشتریان نیز حضور داشته باشند .درنتیجه پلتفرمهای چند وجهی هم ،اغلب
با معمای مرغ و تخم مرغ مواجه هستند .شما ابتدا باید بتوانید یک بخش از بازار را به خود جذب کنید و آنها را راضی نگه دارید تا
بخش دیگر بازار به تدریج وارد کسب و کار شما شوند.
کسب و کارهایی که در حوزه حمل و نقل هوشمند در کشور در حال فعالیت هستند(مثل اسنپ ،تپسی و…) یا کسب و کارهایی
مثل علی بابا که در حوزه خدمات مسافرتی فعالیت میکنند از جمله کسب و کارهای پلتفرم چند وجهی محسوب میشوند.
مثال:
گردآوری و تدوین :محمدمهدی محمدی
11
به عنوان یک مثال کاربردی از این مدل میتوانید کافه بازار را در نظر بگیرید که بهعنوان یک پلتفرم چندوجهی ،رابطهای قوی
میان برنامه نویسان و کاربران سیستم عامل اندروید برقرار کرده است .بنیان گذاران کافه بازار در ابتدا تنها به ارائه برنامهها و
اپلیکیشنهای رایگان پرداختند ،و از این طریق توانستند طیف وسیعی از مخاطبان و کاربران را جذب کنند (مخاطب اول) و سپس
پرتال ویژه خود را برای برنامه نویسان راهاندازی نمودند تا برنامه نویسان نیز بتوانند به ارائه و فروش برنامههای خود بپردازند
(مخاطب دوم) و از این طریق درآمد کسب کنند.
-۴مدل کسب کارهای رایگان)(Free as a business model
ارائه خدمات رایگان ،همیشه گزینه جذابی برای مشتریان بوده است از این رو به عنوان یک استراتژی برای حضور در بازار و ارتباط
با مشتری در کلیه کسب و کارهای اینترنتی مطرح است« .کریس اندرسون» که ارائه دهنده مدل پیشنهادی دنبالهدار است ،به
توسعه این مدل کسب و کار نیز کمک بزرگی کرده است.
در مدل کسب و کار رایگان ،مشتریها به دو دسته تقسیم میشوند .دسته اول ،مشتریانی هستند که از پیشنهاد محصول یا خدمات
رایگان یک شرکت یا کسب و کار استفاده می کنند و دسته دوم مشتریانی هستند که تنها به خاطر وجود دسته اول ،به سراغ
شرکت میآیند و حاضر میشوند برای دریافت خدمات (که معموال ارتباطی با محصول رایگان ارائه شده ندارد) هزینه بپردازند.
نمونههای این مدل کسب و کار را میتوانید در «روزنامههای رایگان»« ،نرمافزارهای متن باز»« ،گوگل» و «اپلیکیشنهای رایگان»
مشاهده کنید.
گردآوری و تدوین :محمدمهدی محمدی
12
در این مدل ،میتوان به سه الگوی متفاوت کسب درآمد اشاره کرد:
.1
پیشنهاد رایگان بر اساس پلتفرمهای چند وجهی بر پایه تبلیغات :در این مدل باید به یک گروه از مشتریان
خود خدمات رایگان ارائه دهید تا جذب کسب و کار شما شوند؛ و به گروه دیگر در ازای دریافت هزینه امکان ارائه
تبلیغات در جامعه مخاطبان خودتان رابدهید .فیسبوک یک نمونه عالی برای این مدل کسب و کار است.
خدمات مقدماتی رایگان به همراه خدمات تکمیلی انتخابی پولی :در این مدل ،اگر کسی بخواهد از حداقل
امکانات و خدمات کسب و کار شما استفاده کند هزینهای نمیپردازد ،اما در صورتی که بخواهد از قابلیتهای
اضافهتر شما استفاده کند ملزم به پرداخت هزینه خواهد بود.
.2
الگوی طعمه و شکار که در آن یک پیشنهاد رایگان یا بسیار ارزان قیمت ارائه میشود تا مشتری را برای
خرید بعدی تشویق کند :این یک استراتژی تجاری است که در آن ،یک کاالی پایه با قیمتی پایین یا به صورت
رایگان ،به منظور افزایش فروش کاالهای مکمل و جانبی ،به مشتری فروخته میشود.
این الگو هم برای برندهای قدرتمند و هم کسبوکارهای نوپا و کوچک مناسب است ،اما برای استفاده از این مدل باید محصولتان هم
مناسب این الگو باشد .یعنی محصوالت و خدماتتان قابلیت پیگیری و خرید چندباره را داشته باشند.
گردآوری و تدوین :محمدمهدی محمدی
13
-۵مدل کسب کارهای باز)(Open business model
هنری چسبرو ،نویسنده خالق کتاب نوآوری باز ،مفهوم مدل کسبوکار باز را در چند سال اخیر مطرح کرده است؛ به اعتقاد او در جهانی
که مشخصه اصلی آن توزیع دانش است باید به کمک «نوآوری خارج به داخل» یا «نوآوری داخل به خارج» با مشارکت شرکای خارج از
سازمان ارزش خلق کرد .این مهم با بهرهبرداری از ایدههای بیرونی (نوآوری خارج به داخل) یا با استفاده از ایدهها یا سرمایههای بدون
استفاده درونی ،برای شرکتهای بیرونی (نوآوری داخل به خارج) موجب ارزشآفرینی میشود.
نوآوری داخل به خارج
این نوآوری زمانی روی میدهد که شرکتها به سراغ بخشهای داخلی میروند و با واگذاری امتیاز مالکیت معنوی یا فناوریها و
داراییهای بدون استفاده درونی خودشان به شرکتهای بیرونی ،درآمدزایی میکنند.
نوآوری خارج به داخل
این نواوری زمانی رخ میدهد که یک شرکت یا کسب و کار ،ایدهها ،فناوری و مالکیت معنوی خارج از سازمان را به درون فرآیندهای
توسعه و تجاریسازی خود راه دهد.این میتواند یک فرصت طالیی برای شما باشد و دیگر الزم نباشد ایده جدیدی خلق کنید.
گردآوری و تدوین :محمدمهدی محمدی
14
:منابع
https://motamem.org/
https://sharifstrategy.org/
https://diacobin.com/%D9%85%D8%AF%D9%84-%D9%87%D8%A7%DB%8C%DA%A9%D8%B3%D8%A8-%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D8%B1/
https://bornac.ir/mag/type-of-business-model/
محمدمهدی محمدی:گردآوری و تدوین
15